shape

Denk FF na!
Als het om geklets gaat

Mensen die verhalen vertellen over andere mensen – het is zo oud als de mensheid zelf. En we doen het allemaal. Want een spannend, leuk, interessant of juicy verhaal vertellen over een ander is ontzettend verleidelijk. Tegelijkertijd kan het (door)vertellen van deze verhalen snel omslaan van onschuldig praten naar schadelijk gedrag; denk aan het verspreiden van roddels of onwaarheden, buitensluiten of pestgedrag.

Denk FF na!

De slogan ‘Denk FF na! Als het om geklets gaat’ moedigt aan om even stil te staan. In de snelheid waarmee verhalen verspreiden en vaak groter worden kan een korte pauze een groot verschil maken in jouw reactie. Door stil te staan bij de mogelijke consequenties, de impact op de ander en jezelf kun je bewuste keuzes maken in je eigen handelen. Vraag jezelf bijvoorbeeld af:
Wat doet het met de ander als ik dit doorvertel? Gaat dit mij echt iets aan? Kan ik hiermee iemand kwetsen of schaden? Deze vragen helpen ons om na te denken over onze eigen rol en verantwoordelijkheid in het respectvol met elkaar omgaan. Het is daarbij belangrijk dat leerlingen leren welke keuzes ze eigenlijk allemaal hebben en wat ze voor een ander kunnen doen om te helpen. Want iedereen kan een positieve invloed uitoefenen op de groep!

Sociale media

Roddelen speelt zich niet alleen af in persoonlijke gesprekken, maar ook online. Al vanaf jonge leeftijd bevinden we ons op sociale media. We kennen allemaal de voorbeelden van de juice-kanalen, GossipGirl-accounts of bangalijsten. Ook op kleinere schaal komt online roddelen voor: even een berichtje doorsturen, een beschamende foto delen of in een groepsapp praten over iemand die er niet in zit is zo gebeurd – en vaak zien we er de ernst niet eens zo van in. En dat terwijl online roddelen direct impact kan hebben op de veiligheid op school. Tijdens deze campagne besteden we daarom extra aandacht aan het bevorderen van respectvol gedrag online.

  • Wist je dat?

    De betekenis van roddelen wordt in woordenboek van Dale beschreven als: ‘opzettelijk slechte dingen over iemand vertellen; kwaadspreken, lasteren.’ In wetenschappelijke zin wordt roddelen gedefinieerd als het praten over iemand in afwezigheid van die persoon, wat niet altijd negatief hoeft te zijn.

 

De Week Tegen Pesten

We willen het allemaal: dat er een positieve sfeer heerst in de klas, dat leerlingen prettig met elkaar omgaan en dat geen enkele leerling te maken krijgt met pesten. Als leraar speel je daarin een belangrijke rol. Want leraar zijn betekent zoveel meer dan het overdragen van kennis aan je leerlingen. Samen met je leerlingen werk je aan een veilige en respectvolle omgeving. De Week Tegen Pesten biedt gratis lesmateriaal, inspiratie en activiteiten om jou als leraar hiermee op weg te helpen.

Start het nieuwe schooljaar goed en doe mee aan de Week Tegen Pesten.

Doe mee!

Het hele jaar goed voor elkaar!

Speciaal voor het primair onderwijs ontwikkelden wij, in samenwerking met het Nederlands Jeugdinstituut, de wetenschap en het onderwijs, een publicatie met vijf tips om als leraar een belangrijke bijdrage te leveren aan het voorkomen van pesten in jouw klas. Nieuwsgierig wat jij kunt doen? Je kunt de publicatie hier downloaden.

Op dit moment is er een publicatie voor het voortgezet onderwijs in ontwikkeling. Wij verwachten deze in september uit te brengen.

95
Scholen doen
dit jaar mee!

Hoe kan je meedoen aan de Week Tegen Pesten?

1

Zet je school op de kaart

Meld je aan

Binnenkort beschikbaar

2

Bestel het campagnemateriaal

Bestel de poster

Binnenkort beschikbaar

3

Bekijk het lesmateriaal en de agenda

Naar het lesmateriaal

Binnenkort beschikbaar

Meer over de Week Tegen Pesten

Bekijk de activiteiten

Lees meer over

Lees de blogs

Lees meer over